NICOLAS COTTON’S INCREDIBLE MAGIC!

By likemindblog

nico-portrait-negatif.jpg cropped

 

NICOLAS COTTON, WELCOME.  Why does one visual artist rather than another, create interest and fascination?  Nobody knows.  Why is it that at the onset of a young painter’s first showing, can we almost immediately recognize true talent emerging?  It is rarely the technique or mastery at this stage as it is only the first steps.  It has to be something else then that’s intangible, irrational, that art lovers immediately recognize.  Nicolas Cotton’s work is of this sort that fascinates, baffles, excites!

Nicolas, thank you so much for participating in this project.  I am sincerely grateful that you accepted to answer the following questions:

No. 1) What  is painting, art, to and for you personally?

It’s like the oxygen we breathe, it is essential to life.  It is a representation of our collective unconscious relayed by the awareness or experience of the artist.  And it is foremost a burst of emotion.

No. 1)  Qu’est-ce que la peinture, l’art pour vous personnellement?

C’est comme l’oxygène que l’on respire, c’est indispensable à la vie. C’est une représentation de notre inconscient collectif relayé par la prise de conscience ou l’expérience de l’Artiste. Et c’est avant toute chose une bouffée d’émotion. 

No. 2) What inspires you?

The music texts Bashung, Ph Leotard, Murat, Miossec, it is omnipresent in my studio, without it nothing happens, silence suffocates me. (family trait, my father put me to music I was  6 years old).  

I also flash on pieces of old work, on the erosion of an old wall, a fleeting image in a film.  I store a lot of ideas even if I never reproduce them, they sometimes give me a kick to get up from my seat and “attack” the great white. I am primarily a contemplative, an instinctive, a alchemist of painting.  Like an orchestra conductor,  I let materials play, giving directions while trying to let get each one to play in tune.

No. 2)  Qu’est-ce qui vous inspire?

La musique, les textes des Bashung, Ph Léotard, Murat, Miossec, elle estNicolas Cotton fusion-rouge-II-60-x-80-jan omniprésente dans mon atelier, sans elle rien ne se passe, le silence m’étouffe. (empreinte familiale mon père m’a mis à la musique à 6 ans).

J’ai également des flash sur des bouts d’anciens travaux, sur l’érosion sur un vieux mur, une image furtive dans un film. Je stocke énormément d’idées même si je n’arrive jamais à les reproduire, elles me donnent parfois un coup de pied pour me lever de mon siège et “attaquer” la grande blanche. Je suis avant tout un contemplatif, un instinctif, un alchimiste de la peinture. Je laisse les matériaux jouer entre eux, et comme un chef d’orchestre je donne des directions, et essaye de faire jouer juste chaque pupitre.

No. 3) When you’re creating, painting etc. where   it take you ? I should say where does your mind travel?

It’s very difficult to explain, it’s like asking a junky what his first shoot was like! It’s more than a second state, it’s another me who is painting. Lautrédou talked about schizophrenia, I am not very far from that even if the word is a bit strong.  It is a journey through my subconscious. It is  becoming the child I was again but without taboos, without intellectual distortion, without preconceived ideas. It is a state in which I do not ask existential questions, in which the sea may be black and the sun blue …… it is orgasmic.  And as J. Pollock. Pollock said:  “Do you know how to speak of an orgasm??

No. 3)  Lorsque vous êtes en train de créer, peindre etc. où cela vous amène-t-il?  Je devrais dire où voyage votre esprit?

C’est très difficile à expliquer, c’est comme de demander à un junky ce que lui a fait son premier shoot! C’est plus qu’un état second, c’est un autre moi qui peint, Lautredou parle de schizophrénie je n’en suis pas très loin, même Nicolas Cotton jeu-de-quilles-120-x-100-ocsi le mot est fort. C’est un voyage dans mon inconscient. C’est redevenir l’enfant que j’ai été, sans tabou, sans déformation intellectuelle, sans aprioris. C’est un état dans lequel je ne me pose pas de questions existentielles, dans laquelle la mer peut-être noire et le soleil bleu…… C’est orgasmique comme le disait J. Pollock. Savez-vous parler d’un orgasme????

No. 4) Do you think painting, music and health are related and if so, how do you see that?

Having been an actor for a few years I experienced a severe burn on my hand while performing on stage and did not feel a thing throughout the performance. However, once the play was finished, I had to be taken to emergency because the pain was so unbearable.

I think that art disinhibits and transports people to another universe.  Art has a real power over the illness, whether mental or otherwise.  Teaching adults with mental disabilities, I see the transformation taking place in them during the sessions.  Everyone dreams of the innocence of childhood, to backtrack, to forget all the unspoken taboos and barriers where we fence ourselves in with from infancy. And art allows us to travel in time, allows us to slow down.Art is good on our  morale as well.   A patient who gives up, has nothing to hang on to is a lost cause. As creators, we are sometimes close to madness, does that make us all sick as well?

No. 4)  Croyez-vous que la peinture, la musique et la santé sont reliées et si oui, comment voyez-vous ca?

Pour avoir été comédien quelques années j’ai vécu l’expérience d’une grave brûlure de la main sur scène et de n’avoir rien ressenti pendant toute la représentation. Une fois la pièce achevée il a fallu m’emmener aux urgences tellement la douleur était insupportable.

Je pense que l’art désinhibe et transporte les gens dans un autre univers.Nicolas Cotton vol-libre-120-x-100-nov-201 L’art a un réel pouvoir sur la maladie, qu’elle soit mentale ou autre. Donnant des cours à des adultes handicapés mentaux, je vois la transformation qui s’opère en eux pendant les scéances. Tout le monde rêve de l’innocence de l’enfance, de faire machine arrière pour oublier tous les non-dits, tabous et barrières dans lesquels nous nous cloisonnons dès la petite enfance traversée. Et l’art nous permet de faire ce voyage dans le temps. Cela nous permet de ralentir. L’art agit sur le moral. Un malade qui baisse les bras, qui n’a rien à quoi se raccrocher a perdu d’avance. En tant que créateur, notre statut est parfois proche de la folie, sommes nous pour autant malades?

No. 5) When you’re creating, painting, how do you feel?
It is a struggle and a perpetual doubt, is the Paint Fairy who one day touched me with her wand still be there ????? Painting is a capricious mistress who can sometimes leave you for several weeks for no reason ….. So I’m anxious, expectant like a transit lover, and when the magic moment arrives, I’m gone, it’s an “other” who paints. So you’d have to ask him ….. from what I perceive it is a well-being inside, a huge tidal wave, a wave of happiness.   When we still feel it there, at the tip of the fingers, and we tell ourselves we took the right direction, and find we still have something to say, maybe we could call it happiness!

No. 5)  Lorsque vous êtes en train de créer, de peindre, comment vous sentez-vous?

C’est une lutte et un doute perpétuels, est ce que la fée peinture qui s’est un jour penchée sur moi sera toujours là????? La peinture est une maîtresse capricieuse qui est parfois capable de vous abandonner sans raison plusieurs semaines….. Donc je suis anxieux, dans l’expectative comme un amant transit, et quand le moment magique arrive, je ne suis plus là, c’est un Nicolas Cotton LES-MUTANTS-I-110-x-90-mars“autre” qui peint. Donc il faudrait lui poser la question à lui….. d’après ce que j’en perçois, c’est un bien être intérieur une immense lame de fond, vague de bonheur. Quand on la sent là, au bout des doigts et que l’on se dit que l’on ne s’est pas trompé de voie, et que l’on a encore quelque chose à dire ça doit s’appeler le bonheur!

No. 6) Do you identify yourself with your subjects?

I think the nature of my paintings is deep within me and when I unwittingly find myself before the great white I transpose images from my dreams, my emotions, my memories.

So yes I am “the work” because I am the soul. J I’m like this little piece of wood that is put inside a violin, which otherwise even the most beautiful Stradivarius in the world would have no interest.

Modigliani said: “Your duty is not to consume yourself in sacrifice. Your duty is to save your dreams. I do everything I can year in year out to save mine. Can we identify with a dream? Or be an actor in it?

No. 6)  Est-ce que vous vous identifiez à vos sujets?

Je pense que la nature de mes tableaux est au plus profond de moi et qu’involontairement lorsque je me retrouve devant la grande blanche je transcris des images de mes rêves, de mes émotions, de mes souvenirs.

Alors oui je suis “l’œuvre” parce que son âme. Je suis comme ce petit bout de bois que l’on met à l’intérieur d’un violon, et sans quoi le plus beau Stradivarius du monde n’aurait aucun intérêt.

Modigliani disait :” Ton devoir n’est pas de te consumer dans le sacrifice. Ton devoir est de sauver tes rêves. Je fais tout, à longueur d’années pour sauver les miens. Peut-on s’identifier à un rêve? ou en être un acteur?

No. 7) In what circumstances do you do your best work? Nicolas Cotton les-portes-de-la-nuit-II-11

I think I have created in many conditions.  As a “former depressive” I had a period (7 or 8 years old) where my work was different, but it remained.  Nevertheless I feel that the best things come when I’m facing a wall, when several weeks pass without a sale, and I no longer believe in me nor my work. Le fond du trou me fait parfois rebondir de façon surprenante. The bottom of the pit sometimes makes me bounce surprisingly.  But this exercise needs to be well surrounded, and these periods are not always easy for my family.  The occasional use of cannabis and alcohol may accelerate the creative process and I come out with thing that are very interesting, because they make my brain use connections that I do not used usually.

No. 7)  Dans quelle conditions faites-vous votre meilleur travail?

Je crois avoir créé dans beaucoup de conditions. En tant “qu’ancien dépressif” j’ai connu une période (7 ou 8 ans) ou mon travail était différent, mais il est resté. Malgré tout je sens que les meilleures choses sortent quand je suis face au mur quand plusieurs semaines se sont écoulées sans vente, et que je ne crois plus en moi, en mon travail. Le fond du trou me fait parfois rebondir de façon surprenante. Mais cet exercice nécessite d’être très bien entouré, et ces périodes ne sont pas toujours faciles pour mon entourage. L’usage occasionnel du cannabis et de l’alcool accélère parfois le processus créatif et me fait sortir des choses très intéressantes, parce qu`ils font appel à des connections dans mon cerveau que je n’utilise pas habituellement.

No. 8) Does the painting helps you “connect” to your “higher self” whatever that might be for you?

I seek no connection when I work, I’m just someone else whom I do not question nor do I wish to know.

Understand painting is the beginning of the end. We must “dis-understand” in order to paint. To paint we must unlearn to paint!

Too much knowledge could break the mirror, and I’m afraid that one day nico-galeriethis double, this twin could disappear. I have a twin sister so since the beginning I am confronted with this double without which I am nothing.

What makes the magic of a magician is that it’s magic, we know that there is a trick, but if we knew it, it would spoil it all.!

Painting is a great magician who manipulates you and makes you feel important.

Everything is an illusion …..

No. 8)  Est-ce que la peinture vous aide à vous “connecter” à votre “Moi supérieur” quoi que cela puisse être pour vous?

Je ne cherche aucune connexion quand je travaille, je suis tout simplement un autre, à qui je ne pose pas de question et duquel je ne veux rien savoir.

Comprendre en peinture, c’est le début de la fin. Il faut “dé comprendre” pour pouvoir peindre. Pour peindre il faut désapprendre à peindre!

Trop savoir serait comme briser le miroir, et j’ai trop peur de voir un jour ce double, ce jumeau disparaître. J’ai une sœur jumelle et suis donc depuis mon origine confronté à la gémellité. Sans ce double je ne suis plus rien.

Ce qui fait la magie d’un prestidigitateur, c’est que c’est magique, on sait qu’il y a un truc, mais si on le connaissait tout tomberait à l’eau….

La peinture est une grande magicienne qui vous manipule et vous donne l’impression d’être important.

Tout n’est qu’illusion…..

 Nicolas, merci encore une fois et au plaisir de travailler ensemble à nouveau!

TO THE READER:

Your comments are always appreciated, thank you.  You are cordially invited to visit Nicolas’ website to see more of his amazing art.  Enjoy!

 http://nicolascotton.com

 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 

 

 Mail this post
Be Sociable, Share!
Filed in: ART • Friday, March 18th, 2011

Comments

Very interesting perspective and article. Enjoyed You Tube video of your work. Amazing on full screen…great color and movement. Thanks

 

Leave a Comment

CommentLuv badge


About

My name is Michele Andree. I am an artist, I paint musicians in action. I think I’m a musician at heart, my instrument being… a brush, so I play…brush and I paint… music.
I love jazz. I call it freedom music. It promotes special values. I love intelligent people and good conversations.

Some people ask me how music relates to art. Personally I find they go hand in hand. Music is what turns me on to painting. It makes me see colours